
Fikk konsesjon pŒ feil grunnlag
DXN  Eivind Motland

En domstol i Rotterdam har slŒtt fast at 
RTL FM fikk konsesjon pŒ feil grunnlag for 
to Œr siden.

If¿lge Media Network skal konsesjonen 
som RTL vant ha en klausul om Œ spille 
nederlandsk musikk. Denne gŒr ut pŒ at i 
primetime mellom klokka 0700 og 1900 skal 
minst 30 prosent av musikken v¾re nederlansk, 
mens 20 prosent skal v¾re europeiskprodusert. I 
tillegg er det et minimumskrav om at ti prosent 
av materialet skal v¾re nyere enn ett Œr. If¿lge 
myndigheten som ga konsesjonen i 2003, 
tilfredsstilte RTL disse kravene. Det skal ogsŒ 
legges til at denne betalte mest penger for Œ fŒ 
sendetillatelse, i og med at det n¾rmest var 
auksjon av frekvenser den gangen.

Retten uenig
Flere andre s¿kere tok saken til 

rettsapparatet fordi de hadde planlagt en st¿rre 

prosentandel nederlandsk musikk i sine s¿knader 
enn det RTL hadde. Den gangen ble forskjellen 
avvist som relevant. Men retten er altsŒ uenig i 
denne avgj¿relsen, og begrunner med at det 
viktigste punktet var l¿ftet om konkret 
programinnhold - ikke summen av pengene for 
konsesjonen. Derfor ber retten de rette 
instansene om Œ vurdere saken pŒ ny, og mener 
at s¿kerne bak 100%NL tilfredsstiller 
klausulkravet best.

Glad for avgj¿relsen
Leder Denny Terpstra i RadioCorp OY, 

som eier 100%NL, er glad for at retten kom 
fram til denne avgj¿relsen. If¿lge henne vil dette 
f¿re til at konsesjonen vil bli trukket tilbake fra 
RTL, og gŒ til denne grupperingen i stedet. 
Retten sa imidlertid ingenting om nŒr dette b¿r 
skje.


