
 

 

NORDISK 
MEDIENYTT 

 

 

Ny distriktstruktur 
26. august vedtok NRKs styre å slå sammen 

flere distriktskontorer. Ledelsen i NRK la fram ulike 
forslag midt i fellesferien, og presenterte senere et 
forholdsvis beskjedent forslag for styret. Som eier av 
NRK avslo kulturminister Valgjerd Svarstad 
Haugland en time senere vedtaket, og har bedt om 
møter med NRK-styret for å komme fram til en 
annen løsning. 

Forslaget skulle gi en reell innsparing på 13 
stillinger  (eller 10 millioner kroner) for distrikts-
NRK, mens ytterligere 23 stillinger skulle endres fra 
administrative stillinger til journalist-stillinger. 

Ikke uventet mottok forslaget kraftige 
protester fra områdene som mente seg verst rammet 
av det de anser for nedskjæringer. Og nedskjæringer 
er det for så vidt i den forstand at det var planlagt 
utstrakt sammenslåing av morgen-, formiddag- og til 
en viss grad ettermiddagssendinger i større regioner. 
Nettsatsing skulle også slås sammen, mens nyhets-
sendinger fortsatt skulle sendes etter de tradisjonelle 
fylkesvise oppdelingene. 

Allerede i desember 2001 ble det bestemt at 
NRK Hedmark og Oppland skulle slås sammen som 
én enhet. De hadde fra før felles regional TV-
sending, og har nå fått en felles ledelse lokalisert til 
Lillehammer, mens det fortsatt er en redaksjon av 
nesten like stor størrelse som før på Elverum. Nå i 
august er denne sammenslåingen fullført og morgen- 
og formiddagssendingene produseres vekselvis fra de 
to stedene. Tilsvarende er de to Trøndelagsfylkene 
også slått sammen nå på ettersommeren. NRK Nord-
Trøndelag ble etablert så sent som i 1984, og har 
bare deler av perioden hatt fullstendig separate 
sendinger. 

Denne måten å organisere distriktskontorene 
på dannet modell for de forslagene som ministeren 
nå har avslått, og skulle etter planen trådt i kraft fra 
mars 2003. Langt på vei tok en utgangspunkt i de 
regionene som i dag har felles TV-sending, og samlet 
disse kontorene under felles administrasjon.  

 

Ifølge ledelsen ved Distrikts- og Nyhetsdivi-
sjonen i NRK er det i dag 770 medarbeidere fordelt 
på 15 distriktskontorer. Av disse skal over 100 være 
innenfor ledelse og adminstrasjon. Det er denne 
gruppen en ønsker å kutte betraktelig i. 

Vedtaket i styret rammet tre regioner. NRK 
Finnmark skulle legges under NRK Troms, mens 
NRK Nordland ble holdt utenfor. Disse tre kontorene 
har lenge hatt felles både radio- og TV-sendinger.  

Regionen som omfattes av NRK Buskerud, 
Vestfold og Telemark har hatt felles TV-sending, og 
skulle slås sammen adminstrativt med ledelsen 
lokalisert i Porsgrunn. Samtidig ønsket ledelsen at 
regionen skulle få egne og utvidede DAB-sendinger i 
tillegg til de ordinære FM-sendingene. 

Sammenslåingen det ble mest oppstyr rundt 
var på Vestlandet hvor NRK Sogn og Fjordane 
skulle legges under NRK Hordaland slik kontoret 
faktisk opprinnelig var. Det forelå tidligere i 
prosessen et forslag om at Sogn og Fjordane skulle 
legges under Møre og Romsdal, og de to fylkene bli 
et prøvedistrikt for kraftig utvidede sendeflater. Det 
ble ikke noe av i denne omgangen. Men også en 
sammenslåing med Hordaland falt sogningene tungt 
for brystet, og over 11.000 underskrifter ble samlet 
inn til støtte for kontoret. Fylkets politikere var tungt 
engasjert i saken. 

NRK Rogaland stod også i fare for å bli lagt 
under Hordaland, men ble beholdt. I tillegg skulle 
kontoret tilføres økte ressurser til oppdelte sendinger 
innenfor fylket. Det skulle lages en egen region av 
Nord-Rogaland og muligens Sunnhordland. Lokal-
kontoret i Haugesund skulle utvides med to 
journalister, og NRK Hordalands kontor på Stord i 
større grad levere stoff til denne ”Haugaland”-
sendingen.  

Når kulturministeren nå har stoppet vedtaket 
er det høyst usikkert hva som skjer videre. NRK har 
et krav fra den samme eieren om å drive med 
budsjetter i balanse.   

  



 

 

Søker P4-konsesjonen 
Fædrelandsvennen, Adresseavisen, Vårt Land, 

Agderposten og Harstad Tidende Gruppen AS går 
sammen om å søke P4-konsesjonen under navnet 
Kanal 4. NTB ble også med i Kanal 4. I tillegg 
kommer private private investorer inni bildet, som 
21. Venture og Tharald Brøvig. Tidligere 
administrerende direktør i P4, Svein Larsen er med 
på laget. Det samme er Rune Remøy og Jørgen 
Randers, også de med bakgrunn fra P4.  

Grupperingen har foreløpig ikke tatt stilling til 
lokalisering av kanalen, men Tromsø har vært nevnt 
som aktuellt sted. 

Radio 2 Digital med Norsk Aller som 
hovedaksjonær (33%) vil søke P4-konsesjonen. 
Radio 2 Digital har Trondheim, Tromsø eller 
Stavanger som alternative lokaliseringsvalg.  

Ved siden av Aller som også er hovedaksjonær 
i Radio 1, har Kristen Riksradio, amerikanske Clear 
Channel, avisen Nordlys, Meridian, Investhon, Olav 
Thon og Einar Nagell-Erichsen aksjer i Radio 2 
Digital. 

Norsk RixRadio med radiokjendis Jørgen Slips 
og reklamemannen Frode Skaug er en utfordrer. Det 
samme er TV Invest hvor Orkla, Halvard Flatland og 
Erik Rynning trekker i trådene. 

TV 2 søker også P4-konsesjonen. Skulle de få 
den kan muligens konkurransetilsynet ha meninger 
om saken siden de da vil kontrollere de to viktigste 
landsdekkende kanalene. TV2 eies av Schibsted, A-
pressen og Egmont.  

Schibsted er også eier av VG som vil søke 
konsesjon separat. I tillegg er Schibsted en vikig 
aksjonær i flere av avisene som står bak Kanal 4, så 
konsernet deltar faktisk i tre av konsesjons-
søknadene. 

Nåværende P4 Radio Hele Norge søker selv-
sagt også, og selv med store og mektige utfordrere 
forventer de fleste bransjefolk at P4 får fornyet sin 
konsesjon, og at de andre søkerene må sloss om P5-
konsesjonen i stedet.  

Svenske Modern Times Group eier tett på en 
tredjedel av aksjene i P4 Radio hele Norge. Andre 
store aksjonærer er radioinvestor Endre Røsjø med 
drøyt 13 prosent, amerikanske Fidelity med nesten 
10 prosent, og et par andre amerikanske investorer. 

160 millioner kroner er prislappen myndig-
hetene har satt på P4-konsesjonen som vil gjelde til 
2013. Søknadsfristen er 4. september. 

Planlegger P5 
Post- og teletilsynet er i full gang med å finne 

frekvenser for det nye P5-nettet. De fleste hoved-
senderene vil havne under 90 MHz. Foreløpig er bare 
to frekvenser kjent. PT har bedt naboland og ITU 
godkjenne at Bokn P5 får sende på 88.5 MHz, mens 
Mosvik P5 får 89.8 MHz.  Mens koordinerings-
arbeidet pågår har PT frosset alle andre tildelinger og 
endringer.  

I Østfold ønsker PT å frata NRK frekvensen 
som benyttes for å dekke Vestfold med 
lokalsendinger. Topografien og sendernettet i 
Vestfold har medført at de har hatt sin hovedsender 
samlokalisert med hovedsenderen for NRK Østfold, 
men nærheten til Sverige gjør det vanskelig å finne 
ennå en høyeffekt-frekvens å plassere her.   

Mister avtale med lokalradioer? 
De siste to årene har NRK Alltid Nyheter vært 

leverandør av nyhetsbulletiner til Riksnytt som 
benyttes av rundt 80 lokalradioer i Norge.  

Det er Radio 1 som eier Riksnytt (tidligere 
Radio Nettverk), og de vurderer nå om de i stedet 
skal gjenoppta egenproduksjon av nyheter. Avtalen 
har gitt NRK en årlig inntekt på 1.5 millioner kroner, 
men det vil formodentlig være dyrere for Riksnytt 
selv å produsere tilsvarende sendinger. 

Søker Metropol-konsesjon 
Seks søkere kjemper om å få overta lokal-TV 

konsesjonen for Oslo, som Metropol trakk seg fra i 
vinter.  

Lokalradioen Radio Tango i Oslo har levert én 
søknad i samarbeid med Bacon a/s, det samme har 
nabo-lokalstasjonene Asker og Bærum Lokal-TV og 
TV Romerike. ABTV eies av Orkla, TVR av A-
pressen. De to vil i fellesskap drive Oslostasjonen as. 
Evangeliesenteret i samarbeid med Akers Avis vil 
drive TV Oslo. Stiftelsen Jasmin TV med Trond Ali 
Lindstad i spissen er muslimsk. De to siste søkerene 
er TV Norge som vil lage en separat lokal-TV-kanal 
for Oslo og Bio Visjon.  

Tildeling av konsesjonen for Oslo er ventet i 
september. Konsesjonsperioden starter 1. januar 
2003, men den som får den kan eventuellt starte også 
før denne datoen.  

Det bakkebaserte sendernettet i Oslo står 
intakt, og det finnes distribusjon til kabelanlegg og 
satellitt. 

 



 

 

Mediemogul død 
Svenske Jan Hugo Stenbeck, som gjennom de 

siste 20 årene har bygd opp et gigantisk 
mediekonglomerat i Norden og Baltikum, døde 19. 
august etter et hjerteinfarkt. Han ble 59 år gammel. 
Stenbeck utviklet selskapene Kinnevik og Invik til et 
stort konglomerat av selskaper.  

En viktig pillar i satsingen på nye bransjer har 
vært store landbruks- og skogseiendommer med 
tilhørende industri og stålindustri, som har gitt en 
stabil tilførsel av kapital, når behovet har vært til 
stede for investeringer i stor målestokk innenfor 
media og telekommunikasjon.  

Av de første selskapene han startet var TV3. 
Siden kom  bl.a. TV-1000, TV8, ZTV, Viasat, Tele2 
, TV4 og Modern Times Group. Sistnevnte har store 
eierandeler i flere radiostasjoner i Norden, blant 
annet norske P4 og to av de største radiokjedene i 
Sverige. 

På avisfronten har Stenbecks gratisavis Metro 
skapt frykt i det etablerte avismiljøet i store deler av 
verden.  

Stenbeck har styrt selskapene sine med hard 
hånd, og det er knyttet stor usikkerhet til 
fortsettelsen. Det er usikkert hvem som overtar 
toppledelsen av selskapene. Det har lenge vært snakk 
om at eldste datter, Christina Stenbeck (25), var 
tiltenkt oppgaven en gang i fremtiden, men det er 
usikkert om hun og resten av familien eventuellt 
aktivt vil gå inn i ledelsen, eller om en av de seks 
direktørene som ledet hoedområdene under Stenbeck 
vil rykke opp som konsernleder.  

Stenbeck-selskapene har den siste tiden slitt 
økonomisk i kjølvannet av generellt trangere tider for 
medie, IT og telebransjene. Stenbeck-dynastiet har 
mange fellestrekk med tyske Kirsch, som gikk på en 
gigantkonkurs sist vinter, og Stenbeck har vært et 
hett navn når det gjelder oppkjøp av Kirsch-
selskaper. Stenbecks selskaper var 1. januar 2002 
verdsatt til 95 milliarder kroner, men var i sommer 
falt til 36 milliarder. 

Gransker Oslo-konsesjoner 
Statens Medieforvaltning gransker nå om 

Radio Kristiania og Topp Radio bryter konsesjons-
avtalen, og bare eksisterer som utleieselskap. 
Sendeflatene som disponeres av Radio Kristiania 
opptrer utad som ”Radio 1 Kveld”, og Topp Radio 
som en forlengelse av Radio Oslo. Et rent utleie av 
konsesjoner er ikke tillatt ifølge regelverket, og SMF 
vil kunne inndra konsesjoner hvor vikårene brytes.  

 
Sloss om Trondheims-eteren 
Radio 1 og Adresseavisen vil begge sende 

mest mulig og til de beste tidene. Nå må Statens 
Medieforvaltning fastsette fordelingen av sendetid, 
etter at de to konsesjonærene ikke er blitt enige.  
Radio 1 har hatt sin kanal nesten helt alene, og 
ønsker naturlig nok ikke å gi fra seg en stor andel av 
det de har karret til seg gjennom flere år. Radio 
Adressa som fikk konsesjon i år ønsker naturlig nok 
å få tildelt så mye sendetid som mulig for å kunne 
drive stasjonen sin økonomisk forsvarlig. 

Opprinnelig avslo SMF konsesjonssøknaden 
for Trondheim fra Radio Adressa, utfra den 
betraktning at det ikke var plass til en ny stor 
konsesjonær i byen. Departementet overkjørte 
imidlertid avgjørelsen, og har dermed skapt store 
problemer for både SMF som må løse problemet, og 
for alle konsesjonsinnehaverene i byen. 

Radio 1 sloss på Romerike også 
Også tildelingen av konsesjon til Gardermoen 

Interaktiv har ført Radio 1 ut i krangel som SMF må 
tte løse. Radio 1 Nord har vært enerådende på sin 
kanal, men må nå dele sendetid med den nye 
konsesjonæren som vil ha sin rikelige del av kaken. 
SMF har gitt Gardermoen Interaktiv sendeflaten 
1500-2100, noe nykommeren langt fra er fornøyd 
med. De vil anke avgjørelsen og vil primært arbeide 
for at de får sin helt eksklusive frekvens. 



 

 

Telemark-avisas sendinger på vent 
Også i Porsgrunn-Skien området er det 

uenighet om sendetid. Eksisterende innehaver Radio 
Grenland, med Jærradioen som eier, vil ikke gi 
nykommeren Radio Telemark en sendetid avisa kan 
leve med.  

Heller ikke Medieforvaltningen har gitt 
tilstrekkelig sendetid til at avisa finner det 
økonomisk forsvarlig å sette i gang egne sendinger.  
En kan jo spørre seg om hva vitsen er å tildele nye 
lisenser uten å gi nye (og gamle) konsesjonærer 
levelige forhold.  

Kravet fra Radio Telemark er beskjedne to 
timer hver morgen, mandag til fredag, men verken 
Radio Grenland eller Statens Medieforvaltning har 
villet gi stasjonen så mye sendetid! 

Opprinnelig var det to sendernett i Grenlands-
området, og Radio Telemark  har bedt om at hele 
eller deler av det nedlagte nettet kan bli tatt i bruk 
igjen og at begge de to selskapene som har konsesjon 
dermed får akseptable senderforhold. 

 

TVNorge med ny lokal-TV avtale  
TV Trøndelag, TV Hordaland, TV Vest og TV 

Sør/TV Aust-Agder skal ha klar en ny avtale om 
distribusjon av TV-Norge for den nye konsesjons-
perioden på sju år som starter ved årsskiftet. De 
resterende lokale TV-kanalene ser fortsatt etter 
alternative løsninger, siden de ikke er fornøyd med 
avtalen de har hatt med TV-Norge.  

Ikke minst har TV-.Norge ønsket å redusere 
tilskuddet til lokal-TV-kanalene som har beløpt seg 
til rundt 80 millioner kroner årlig. Tre fjerdeparter av 
dette har reellt sett gått til betaling for sendernett, 
som naturlig har gitt TV-Norge flere seere, og 
dermed økte reklameinntekter. 

Skulle TV-Norge komme til enighet med 
samtlige lokal-tv stasjoner, øker distribusjonsprosen-
ten ytterligere, og kanalen vil nå 86% av befolknin-
gen. 

 

Power Hit Radio sender mer 
Power Hit Radio fortsetter å vokse, og høres 

nå i store deler av Østlandsområdet, og vil etter hvert 
etablere seg i Rogaland og Trøndelag. Power Hit 
Radio har flere tidligere NRJ-medarbeidere i staben. 

 Mediemuseum på Vestbanen? 
Eli Hall i stiftelsen Norsk Telemuseum ønsker 

å etablere et mediemuseum på Vestbanen i Oslo. 
Norsk Telemuseum har tidligere vært en direkte del 
av Telenor, men ble fra årsskiftet egen stiftelse, hvor 
riktignok Telenor fortsatt er en viktig bidragsyter. 
Museet har hatt sin hovedsamlig ved Norsk Teknisk 
Museum på Frysja i Oslo, men vurderer nå andre 
samarbeidspartnere.   

Eli Hall sier til NRK Kulturnytt at hun gjerne 
vil etablere et medie- og kommunikasjonsmuseum 
sammen med eksempelvis NRK, NTB, Norsk 
Filminstitutt og Postmuseet. Museet skal gjøre oss i 
bedre stand til å ”filtrere og tolke informasjon”, og 
blant annet formidle historier om hvordan kommu-
nikasjonsmåtene har utviklet seg i Norge. Prislapp på 
et museum på Vestbanetomta er 30 millioner kroner. 

Liten interesse for DVB 
Foreløpig ser det ut til at bare Norges 

Television som eies av NRK og TV2 og ledes av 
tidligere NRK-guru Tor Fuglevik, kommer til å søke 
konsesjonen for et digitalt bakkenett for TV.   

Telenor har foreløpig sagt at de anser at et 
slikt prosjekt er alt for risikabelt økonomisk, og også 
utenlandske selskap som har luktet på konsesjonen 
ser ut til å ha tatt skrekken av den økonomiske siden 
ved saken. Søknadsfrist er satt til 1. oktober. 

Myndighetene stiller krav til høy deknings-
grad, noe som vil bety store investeringer på 
sendersiden. I Sverige har en likknende satsing 
nesten tatt knekken på partnerene i utbyggingen, i 
første rekke Terracom. Tilbudet har fått svært lunken 
interesse fra forbruker-hold, og det er solgt minimalt 
med mottakere.  

NTV er iferd med å lansere sin egen nettside 
for å promotere satsingen. 


