
 

 

 
 

 
 

CRI i 
modernt 
radiohus 

  Karl-Erik Stridh 

 
Kina har fått mycket uppmärksamhet i media 

det senaste halvåret: nedtvingat amerikanskt signal-
spaningsplan, kampanjen mot meditationsrörelsen 
Falun Gong, planerat järnvägsbygge i Tibet och ett 
av världens största vattenkraftbyggen som pågått i 
flera år. Återkommande nyheter är gruvolyckor och 
avrättningar av försnillande statstjänstemän.  

Korruptionen anses motsvara 17 % av landets 
BNP. Beijing är även aspirant på OS 2008. Senaste 
nytt är att schweizarna är bedrövade. Kineser som 
gärna äter hund har fått smak på 
sanktbernhardshund. Den är storväxt och får fler 
valpar än andra raser. Med andra ord perfekt för 
avel! 

Det är inte lätt att styra ett jätterike och det har 
behövts en fast hand för att det inte skulle splittras. 
Den kinesiska kulturen är mångtusenårig och Kina 
har gett oss bland annat krut och porslin. Från 
åtminstone 200-talet före Kristi födelse var landet ett 
kejsardöme vars slutgiltiga huvudstad blev Beijing. 
Där byggdes palats bakom murar och vallgrav i den 
förbjudna staden dit vanligt folk inte hade tillträde. 
Träpalatsen var smyckade med bl.a. tak i färgat 
glaserat tegel.  

Endast kejsaren fick ha uppiggande färger. 
Vanligt folk bodde i hutonger, små gårdshus i 
gränder där allt var grått. På  1700-talet började 
européer handla med Kina. Efter diverse konflikter 
uppstod kolonierna Hong Kong och Macao. Även 
andra hamnar som Nanking och Shanghai 
dominerades av västerlänningar. Under cirka 700 år 
byggdes den kinesiska muren i norr som ett skydd 
mot mongoler. Muren består av en jordvall som 
förstärkts med sten och försedd med vakttorn på 
cirka 500 meters avstånd. Den var även en snabb 
informationslänk då meddelanden kunde sändas från 
torn till torn. Totallängden är cirka 720 mil. 

 

Lång period med kaos 
Efter Yüan Shï-kais död 1916 rådde inbördes 

strider. De sydliga provinserna separerade med Sun 
Yat-sen som slösaktig president i Kanton. Övriga 
Kina var i labil jämvikt. Manchuriet styrdes av 
Chang Tso-lin som hade anhängare i Shangtung och 
Shanghai och därmed styrde östra Kina. Yang-tsi-
dalen dominerades av Wu Pei-fu och nordvästra 
Kina av den kristne generalen Feng Yü-siang.  



 

 

I Beijing satt den gamle generalen  Tuan Ki-
juei som provisorisk president. Balansen rubbades 
när Sun Yat-sen dog 1925. Kuomintangregeringen i 
Kanton radikaliserades under ryskt kommunistiskt 
inflytande från rådgivaren Mihail Borodin. Denne 
försökte strypa handeln med England. Sun hade 
hoppats återförena Kina under den radikala 
Kantonregimen. General Chiang Kai-shek 
upprustade med rysk hjälp en effektiv här och 
började 1926 operationer mot de övriga provinserna.  

Så småningom intogs även Nanking och 
endast tack vare insatser från brittiska örlågsfartyg 
undveks en massaker på utlänningarna. En grupp 
närmast Chiang Kai-shek var starkt främlingsfientlig 
men inte bosjevitiskt sinnad och under 1927 uppstod 
en brytning. Vidare beslagtogs dokument på den 
sovjetiska ambassaden i Beijing som visade 
ryssarnas inblandning och strategi.  

Under de följande åren ingicks avtal med 
regionala ledare och genom truppornas marsch 
norrut enades hela Kina under nationalisterna, med 
undantag för Manchuriet. Nanjing blev nu huvudstad 
och en större konferens gjorde upp riktlinjerna för 
rekonstruktionsarbetet. Manchuriet var fortfarande 
utanför och styrdes av Changs son med Japan som 
protektor. 1929 förklarade sig regeringen i Nanjing 
ekonomiskt oberoende efter att ha sagt upp fördrag 
med flera länder som bedrivit handel i landet. 
England erkände den nya regeringen. Japan drog 
tillbaka sina trupper och erkände centralregeringen.  

Några år senare återkom dock trupperna då 
Manchuriet kolonialiserades. Detta var ett förspel till 
andra världskriget där det i Kina var kommunister 
som initiativet till motsåndet mot japanerna. Det 
följdes sedan av nya inbördes strider. Denna gången 
mellan nationalistregeringen och Mao Ze Dongs 
kommunistiska trupper. Från bergen följde sedan den 
långa marschen mot Beijing. När han nått dit 1949 
utropade han Folkrepubliken Kina från balkongen på 
den yttre porten till den förbjudna staden. Mittemot 
denna ligger Himmelska fridens torg vid vilket han 
nu vilar i en glaskista i ett eget masoleum.  

Chiang Kai-shek och de närmasta flydde till 
ön Formosa där de utropade Republiken Kina i 
vardagslag mera känd som Taiwan. Då de båda 
staternas ledning anser sig representera hela Kina 
uppstod en situation med propagandakrig men utan 
någon invasion, även om den hela tiden kunde 
utlösas. Nationalisterna i Taiwan representerade 
valkretsar på fastlandet där invånarna inte kunde 
rösta varför deras parlamentsledamoter i praktiken 
hade sina stolar på livstid.  

Av praktiska skäl är det därför först under de 
senaste 15 åren som det kommit in ytterligare partier 

i Taiwans parlament. På fastlandet var det däremot 
inte tal om valfrihet. Kommunisterna har absolut 
makt. Däremot har tillämpningen av ändrats. Från 
mitten av 1960-talet följde ett tiotal år med 
meningslöst lidande under kulturreovutionen. 
Intellektuella tvingades ut från städerna till 
förnedring på landsbygden. Lyckligtvis har 
ledningen insett misstaget.  

Den totala kontrollen har även släppts. Nu 
råder marknadsekonomi och utländskt delägande i 
industrin. Kina har tagit jättekliv framåt när det 
gäller levnadsstandarden. Man ser inte längre 
kulturrevolutionens ”standardkineser” utan klädseln 
är ledig och färgglad som i väst. Hong Kong 
återlämnades till Kina 1997 och Macao 1999. Här är 
fortsatt större frihet än i själva folkrepubliken och 
även utlovat 50 år med parallellt system.  

De internationella förbindelserna kompliceras 
fortsatt av att det finns två länder som gör anspråk på 
att representera alla kineser. Ursprungligen var det 
Taiwan som hade plats i FN. 1972 skedde en 
dramatisk förändring då USA:s president Richard 
Millhouse Nixon förutsåg fastlandets betydelse och 
därför bad sin ambassadör i Polen diskret ta kontakt 
med sin kinesiska kollega. Detta skedde i 
kulturpalatset i samband med en uppvisning av 
jugoslaviskt mode. Sedan följde den berömda ping-
pong-diplomatin och USA:s erkännande av folkrepu-
bliken samt direkta diplomatiska förbindelser.  

Därefter var det fastlandet som tog platsen i 
FN. Det förekommer dock en hel del kontakter 
mellan Kina och Taiwan. Många taiwanesiska 
företag har tillverkning förlagd till fastlandet. 
Flygningar går dock inte direkt utan planen 
mellanlandar i Hong Kong och får ett annat Flight 
Number. 

 

Radiohistorik 
Landets politiska utveckling återspeglas även i 

medierna. Landets första station startades 1924 i 
Shanghai. Den drevs av den amerikanske radio-
experten E G Osborn och en lokal engelskspråkig 
dagstidning. Denna rapporterade att flera hundra 
hade hört premiärprogrammet. Stationen bjöd på 
nyhetssändningar, underhållning och religiösa 
program. Däremot fanns det inga lagar som reglerade 
verksamheten. De kom följande år. Uppmuntrade av 
framgångarna för denna pionjärstation startades 1926 
även en station i Harbin i nordost. Detta var den 
första stationen som drevs av kineser.  

 



 

 

Första radiosändare i Beijing, en amerikansk 
armésãndare, model BC165.. 

Under de följande åren startades ytterligare 
privata och offentliga stationer i de större städerna i 
norra och östra Kina. Den första centraliserade 
radioverksamheten började 1928 i den dåvarande 
huvudstaden Nanjing. Samtidigt ökade antalet 
lokalstationer. En del var mycket patriotiska, som 
stationen i Xi’an. Detta var naturligt då hotet från en 
japansk attack var överhängande. Under 1936 satte 
två Kuomintang-generaler sin ledare Chiang Kai-
shek i husarrest. De ville tvinga honom att följa med 
i kommunisternas motstånd mot den japanska 
ockupationsmakten. Stationen spelade en viktig roll i 
spridandet av information.  

Fram till 1937 hade närmare 80 stationer 
etablerat sig i de områden som styrdes av 
Kuomintang. Under motståndskampen mot japanerna 
började kommunisterna starta egna radiostationer. 
Den första stationen känd som Xinhua Broadcasting 
Station eller Nya Kina grundades i Yan’an, som 
anses vara den kinesiska revolutionens vagga. 
Sändningarna började 1940 under mycket svåra 
förhållanden. Det fanns inget elverk i Yan’an utan 
befolkningen använde batterier och handvevade 
generatorer. Detta dög inte för en radiostation. 
Därför skaffades en motordriven generator men det 
rådde samtidigt brist på bensin och diesel. Lösningen 
blev att driva motorn med gengas som bildas vid 
förbränning av koks. Sändningarna varade knappt två 
år innan utrustningen klappade samman.  

Verksamheten återupptogs 1945 när japanerna 
var bortdrivna. Nu startade kommunisterna flera 
stationer i de områden de kontrollerade i norra och 
nordöstra delarna av landet. Stationerna 
underställdes partiets centralkommitté. 
Nyhetssändningarna producerades i Yan’an och 
reläades av de övriga stationerna.  

 

Studio i grotta 
Nu följde inbördeskrig mellan kommunisterna 

och nationalisterna. Trots bombningar och strider 
kunde verksamheten utvidgas. Den 11 september 
1947 sände stationen i Yan’an för första gången 
utlandsprogram på engelska med anropet XNCR. 
Kuomintang störsände därefter alla nyhetssändningar 
från kommunistsidan.  

Det fanns åtskilliga krigskorrespondenet från 
utländsk press i landet. De bodde alla i storstäder 
kontrollerade av Kuomintang och radiosändningarna 
var därför en viktig informationskälla för dem. 
Sändningarna varade bara 20 minuter och bestod av 
nyheter, kommentarer och reportage om livet i de 
kommuniststyrda områdena.  

Programmen producerades i en tjugo kvadrat-
meter stor studio i en grotta som grävts ut ur 
Taihang-bergen cirka 400 kilometer sydost om 
Beijing. Programledaren Wei Lin gick en halvtimme 
från byn där hon bodde till byn där stationen fanns. 
Hon hade lykta när det var mörkt för att skrämma 
iväg rovdjur. Så småningom kunde personalen flytta 
till Beijing som då stavades Beiping. I mars 1949 
fick kommunisternas armé kontroll över denna 
storstad i norr. Stationen döptes om till Beijing 
Xinhua Broadcasting Station. Stationen hade 
fullständig bevakning av cermonin när 
folkrepubliken utropades den första oktober samma 
år.  

En del av Beijing Xinhua Broadcasting Station 
antog rollen som central station. Från denna kärna 
byggdes ett nät av sändare och till slutet av 1952 
fanns det drygt 70 stationer på fastlandet, en ökning 
med 50 % på tre år. Med undantag för Tibet hade 
varje provins, autonom region och storstad minst en 
station. Utlandsprogrammet döptes till Radio Peking 
och sände i denna period 18 timmar om dagen på sju 
främmande språk samt fyra kinesiska dialekter.  

Sändningarna riktades till Sydostasien, 
Europa, Nordamerika och Nordafrika. Under 
kulturrevolutionen ställdes vanliga program in och 
det var svåra tider för journalister. Situationen 
förbättrades inte förrän i början av 80-talet då 
ledaren Deng Xiaoping inledde en serie reformer och 
öppnade landet mot utlandet.  



 

 

Antalet stationer ökade från de 106 som fanns 
1980 till drygt 600 på tio år. Programkvalitén har 
även ökat med ny modern utrustning. Även 
datorisering har genomförts.  

 

Namnbyte 
Transkriptionen av huvudstadens namn änd-

rades från Peking till Beijing redan 1958. Det dröjde 
dock till 1990-talet innan utlandsprogrammet bytte 
namn från Radio Peking till China Radio Internatio-
nal. Stationen flyttade in i ett eget nybyggt radiohus 
1997. Det ligger i stadens västra utkant ett par 
hundra meter från en tunnelbanestation.  

På andra våningen finns en utställning med 
montrar med gåvor från lyssnare i olika länder. Här 
finns även foto som förevigar att det engelska 
programmet fick ABU:s pris för utlandsprogram 
1996. Motiveringen var stationens målsättning att 
bygga en värld utan fattigdom. ABU är 
samarbetsorganet Asian-Pacific Broadcast Union.  

I hallen stod även den första sändaren från 
grottan, en amerikansk armésändare model BC165, 
en modell som ännu används i en del holländska 
byar. Här fanns även högtalare som använts i 
samband med utropandet av folkrepubliken. 

Den engelska sektionen huserar på femte 
våningen. Här finns redektionslokalen och en 
talstudio utrustad med Siemens kontrollpanel till 
inspelningsprogrammet.  

Det tillhörande kontrollrummet har modern 
utrustning. Det innebär Tascam CD-401 Mk II, 
Tascam 122 Mk III kassettdäck, Sony DAT PCM 
7010, Siemens-Nixdorf dator med tyskt ljud-
redigeringsprogram vilket är lite förvånande då 
personalen hade en del svårigheter att förstå 
kommandon, 2 bordsmikrofoner beyerdynamic 
EA834 och en fjärrkontroll från Beijing Jingtong 
Electronics Devices Research Institute. 

Det blev en runda inom studion för en 
intervju, bl.a. om erfarenheter av närradiosändningar 
och stationsbesök. Det var en relativt liten stab på 
den engelska sektionen, bara en handfull personer.  

Stationen söker personer som har engelska 
som sitt modersmål. Tidigare hade man två kvinnliga 
medarbetare från Nya Zealand.  Nu fanns bara 
Stewart som var en medelålders kanadensare född i 
England och som tidigare arbetat i Hong Kong. Han 
hade problem med tandvärk och ett skadat knä. CRI 
tar dock hand om hans sjukvårdskostnader.  

Multimedia 
Numera sänder China Radio International på 

43 språk som omfattar 211 sändningstimmar per dag. 
CRI startade även sända lokalt på FM 1984. På 91,5 
MHz  började man sända på engelska och flera andra 
språk. Under 1999 blev denna kanal helt engelsk-
språkig och en andra sändare startades på 88,7 MHz 
med program på kantonesiska, arabiska, engelska, 
franska, tyska, japanska, koreanska, ryska och 
spanska. Båda sändarna är aktiva mellan 06.00 och 
midnatt. Detta utbud på FM påminner mig om de 
kanaler som drivs i Bangkok. De är också en 
blandning av musikprogram och relä av nyhets och 
magasin från utlandsprogrammet.  

CRI har har 27 kontor i utlandet och ett nät av 
korrepondenter inom det egna landet. Stationen har 
även ett omfattande utbyte av sändningstid för att nå 
ut bättre och ge andra utlandsprogram bättre täckning 
i Asien. Avtal finns med Storbritannien, Frankrike, 
Schweiz, Ryssland, Spanien, Canada, Mali, 
Brasilien, Cuba och USA. CRI har även 
programutbyte med många utländska radio- och TV-
stationer för distribution i de nationella nätverken.  

I USA sänder CRI över KIEV 870 kHz, KCTK 
960 kHz, KTKZ 1380 kHz, KCBQ 1170 kHz, KKOL 
1300 kHz  på västkusten, WUST 1120 till 
Washington DC, på satellit över World Radio 
Network (WRN) till Europa och Nordamerika samt i 
London över Spectrum 558 kHz.  Stationen tar emot 
mer än 600.000 brev om året från lyssnare i drygt 
200 länder och territorier.  

Sedan den 26 december 1998 har CRI:s 
program varit tillgängliga på Internet. På stationens 
hemsida har man tillgång till program på engelska, 
spanska, tyska, portugisiska, franska, ryska, 
koreanska och japanska. Vidare finns här tre olika 
kinesiska program.  

Redaktionen på China Radio International.



 

 

Ett vänder sig till inhemska användare, en till 
utländska lyssnare och slutligen en service som 
omfattar TV-verksamheten. CRI:s hemsida är en av 
de största i Kina med nyheter och information om ett 
stort antal ämnen.  

Sedan den 6 oktober 1999 har CRI reläat sitt 
TV-program via Asia Satellite II. Kanalen sänder 
bl.a. World Today med internationella nyheter, 
World Scan med kultur, vetenskap, undervisning, 
sport, försvar, resor, hälsa och intressanta hisorier, 
World Economy Report om internationell ekonomi 
och handel samt World News Magazine  som täcker 
från hårda nyheter till film och mode. 

CRI publiserar sedan 1992 ett kinesiskt 
nyhetsmagasin, den engelska lyssnartidningen 
Messenger och den tyska motsvarheten Information 
und Echo. Stationen avsvarar även för China 
International Radio Press och China International 
Audio & Video Publishing House. 

 

Stort TV-utbud 
Kina har 11 kommunikationssatelliter. Över 

dem sänds 8 kanaler från China Central Television 
(CCTV), flera program från CRI och China National 
Radio (CNR) samt TV-kanaler från 31 autonoma 

provinser för nationell 
distribution. Satelliterna 
används även för CCTV:s 
nionde kanal, CRI:s 12 
kanaler och 3 kanaler med 
undervisningsprogram.  

Satellitöverföringen 
är mycket billigare än de 
mikrovågslänkar som 
tidigare byggts för att nå 
landets bergstrakter.  

 


